Верила по маршрута на Е-4 с велосипеди, август 2015

С предложение да се включи в календара на клуба по велотуризъм, а защо не и като ски-туризъм. За пешеходците се разбира от само себе си.

И така, планината Верила е още едно богатство за нас, най-вече защото е подивяла, след като хората са я напуснали. Преходът е къс-около 40 км от ханче Брезите-до Клисура, но много живописен. Максимална височина-около 1250 метра, с постоянни леки изкачвания и слизания.

Пътят е предимно горски, но има и участъци, където се губи в ливади, а на места е изоран от пороите.

Необходима е подготовка: имахме карта от 92-ра година и два GPS-a, но с много постни подложки.

Тръгнахме в 0930. От Брезите до Ярлово двамата с Биляна се движихме по трасето на обиколката на Витоша. Още там скоростите започнаха да прещракват, като някакво предупреждени за технически проблеми по пътя. От Ярлово минахме през стопанския двор и завихме веднага надясно, като не слязохме в полето, а започнахме леко изкачване към Букапреслапския проход. Той е обещаващ, защото през него се стига до Чуйпетлово и до Черни връх. Оттам засякохме червената маркировка Е-4. Видяхме група туристи, които бяха печени и се занимаваха с подновяването и.

После пътят навлиза в букова гора. Малко след това има вода в дола вдясно от пътя. Маркирал съм точка, защото след това чак до махалата Яребковица не видяхме вода, освен под формата на дълбоки локви. След известно време се излиза на характерна полянка до далекопровод. Там има разклон за с. Лисец. Всъщност има три пътя, на вас ви трябва средния. След още известно време, следва полянка, където от основния път вляво се отделя Е-4. Има табелка в тревата с надпис „за с. Клисура“. Ако продължите напред, след 1.5 км стигате до Шунина махала, част от село Яребковица. Много е живописно, особено изгледът към двата върха Голям и Малък Дебелец. Хора почти няма, макар да се твърди, че двама души живеят целогодишно. Няма ток, но има вода.

Приемаме, че след тази живописна отбивка се връщате не основното трасе на Е-4, защото много от останалите пътища от картата са зараснали.  Следващите 10-ина километра трябва много внимателно да се оглеждате за маркировката, защото на почти всички характерни разклони е трудно забележима. GPS-ът помага. Малко след обяд, решихме да опитаме изнасяне от билото към с. Ковачевци, за да се приберем през Железница, но  така и не намерихме разклона, въпреки, че бяхме много близо до него (местността се казваше Мечи кости). Продължихме си из пътя за Клисура и малко преди края на изкачването, Биляна счупи дерайльор. Някакъв клон го беше закачил. Оказа се непоправима щета, а и нямахме клещи, чукове и други подобни. Ипровизирахме, понеже тя си носеше машинка за верига. Елиминирахме обтегача и направихме колело с една скорост. Не стана от първия път, защото се оказа, че ако не е правилно преценена дължината на веригата и ако предния и задния венец не са в една равнина , веригата се опитва да заеме най-удобното положение и заклинва.

Ремонтът ни глътна ценно време и си повикахме Деница да ни евакуира към 20 часа от стария път за Самоков. Благополучно слязохме в Клисура и после си обиколихме по шосе до Ковачевци, с което направихме почти пълен кръг. С аварията на Биляна, нямаше как да стигнем до Железница, но бяхме доостатъчно близо.  Деница пристигна на хоремага в Ковачевци, тъкмо като си допивах бирата.

Имаше залез, много щъркели, и изобщо беше приятно. Общия километраж за деня – към 65 км. В оптималния вариант са прави малко по бързичко и се финишира в Железница, откъдето се хваща рейса. Тогава километрите ще станат около 80, а последната отсечка е леко нагоре, така че трябва да сте си спестили сили. Маршрутът има варианти-през Диканя и махалата Лисец до билото или по билото със слизане до Сапарево и Сапарева баня. От полето след Ярлово също може да се качите на билото. Може би е по-кратко, но е по-стръмно.

Реклами
Публикувано на Велотуризъм. Запазване в отметки на връзката.

Пишете ни

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )